SALGSVILKÅR

SALGSVILKÅR

1. Avtalen

Avtalen mellom kjøper og selger består av opplysningene selgeren gir om kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken (herunder blant annet opplysninger om varens art, mengde, kvalitet, andre egenskaper, pris og leveringsbetingelser), eventuell direkte korrespondanse mellom partene (for eksempel e-post) samt disse salgsbetingelsene.

Ved motstrid mellom opplysningene selgeren har gitt om kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken, direkte korrespondanse mellom partene og vilkårene i salgsbetingelsene, går direkte korrespondanse mellom partene og opplysningene gitt i bestillingsløsningen foran salgsbetingelsene, så fremt det ikke strider mot bindende lovgivning.

 

2. Partene
Selger
Firmanavn: Trykkpressa Asakskogen
Kontaktadresse: Von Øtkens vei 5C, 1434 ÅS
E-post: webshop@trykkpressa.no
Telefonnummer: 471 39 387                              
Organisasjonsnummer: 927970759

Kjøper er den person som foretar bestillingen.

 

3. Priser

Prisene, som er oppgitt i nettbutikken, inkluderer ikke merverdiavgift. Trykkpressa er foreløpig ikke mva-pliktig.

Opplysninger om de totale kostnadene kjøperen skal betale, inklusive alle leveringskostnader (frakt, fakturagebyr, emballasje med videre) samt spesifisering av de enkelte elementene i totalprisen, gis i bestillingsløsningen før bestilling er foretatt.

 

4. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperens bestilling er mottatt av selgeren.

En part er likevel ikke bundet av avtalen hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

 

5. Ordrebekreftelse

Når selgeren har mottatt kjøperens bestilling, skal selgeren uten ugrunnet opphold bekrefte ordren ved å sende en ordrebekreftelse til kjøperen.

Det anbefales at kjøperen kontrollerer at ordrebekreftelsen stemmer overens med bestillingen med hensyn til antall, varetype, pris osv. Er det ikke samsvar mellom bestillingen og ordrebekreftelsen, bør kjøperen ta kontakt med selger så snart som mulig.

 

6. Betaling

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir bestilt av kjøper. Dette er fordi alle varer lages fortløpende, ingen ting er lagervare.

Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestillingen i inntil 4 dager fra bestillingen.Ved betaling med kredittkort, vil lov om kredittkjøp m.m. komme til anvendelse.

Har selgeren særskilt behov for å kreve forskuddsbetaling fra kjøperen, for eksempel ved tilvirkningskjøp, kan selgeren kreve dette. Dette gjelder i tilfeller hvor kjøper bestiller personlige trykk på varer. Med personlige trykk menes trykk som er tilpasset etter avtale med kjøper, f.eks. logoer, egne bilder og merking med navn.

Kjøpere under 18 år kan kun betale direkte ved selgerens levering av varen eller ved utlevering av varen ved postoppkrav.

 

7. Levering m.v.

Levering av varen fra selgeren til kjøperen skjer på den måte, på det sted og til det tidspunkt som er angitt i bestillingsløsningen i nettbutikken. Legg merke til produksjonstid, oppgitt på nettsiden under "Om oss".

Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper innen rimelig tid og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Skal selgeren sørge for at varen blir sendt til kjøperen, plikter han å få varen fraktet til bestemmelsesstedet på egnet måte og på vanlige vilkår for slik transport. Bestemmelsesstedet er hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene. Kjøper må meddele om varen skal sendes eller hentes hos selger.

 

8. Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøperen når varen er overtatt av kjøperen i henhold til avtalen. Hvis leveringstiden er kommet og kjøperen unnlater å overta en vare som er stilt til hans eller hennes rådighet etter avtalen, har kjøperen likevel risikoen for tap eller skade som skyldes egenskaper ved varen selv.

 

9. Angrerett

Vi tillater retur i 14 dager på ordinære varer. Varer med spesialbestilt trykk (f.eks. bilde, navn, logo eller andre avtalte tilpasninger) kan ikke returneres. Hvis det er gått mer enn 14 dager siden du mottok varen, kan vi dessverre ikke tilby deg pengene tilbake eller bytte. For å kunne returnere en vare må varen være ubrukt og i samme tilstand som du mottok den. Den må også være i original innpakning. Kjøper er selv ansvarlig for å returnere varen på forsvarlig måte og å betale returkostnader, og må kunne dokumentere at varen er sendt i retur. Selger skal varsles skriftlig (e-post) før kjøper sender varen i retur.

Når returen er mottatt og kontrollert, vil vi sende deg en e-post for å informere om at vi har mottatt returen. Vi vil også varsle deg om godkjenning eller avvisning av tilbakebetalingen. Returporto refunderes ikke. Vi refunderer kun ordinære varer. Varer med personlig trykk refunderes ikke (ref. Angrerettloven).

 

10. Bytte størrelse (ordinære varer)

Dersom du ønsker å bytte til en annen størrelse av samme vare, sender du en e-post til webshop@trykkpressa.no og sender varen til:
Trykkpressa, Von Øtkens vei 5C, 1434 Ås. Kjøper betaler returporto. Selger betaler porto for varen du har byttet til.
SPESIALBESTILTE VARER / VARER MED PERSONLIG TRYKK KAN IKKE BYTTES.

 

11. RETURPOLICY (Gjelder kun ordinære varer - ikke varer med spesialbestilt trykk)
Vennligst kontakt Trykkpressa før retur av varer.

Du kan returnere produktet innen 14 dager etter levering, ref. Angrerettloven. Produktet må være i ubrukt stand. Hvis produktet er ødelagt eller brukt kan det ikke refunderes. Husk å inkludere kontaktinformasjon med returen. Oppgi et sporingsnummer og en kort beskrivelse av saken.

Trykkpressa.no anbefaler at du får kvittering og sporingsnummer for returen fra fraktselskapet, siden dette gjør det enklere å følge opp returen. Trykkpressa.no vil foreta en tilbakebetaling for godkjente returer. Hvis du har betalt via faktura trenger vi et bankkontonummer for å overføre pengene tilbake til deg. Den enkleste løsningen er å sende bankkontonummeret på e-post til oss.

VARER SOM IKKE ER GODKJENT FOR RETUR
Gavekort, salgsvarer og varer med spesialbestilt trykk kan ikke returneres.

FRAKT
For å kunne returnere et produkt, krever vi kvittering eller dokumentasjon på kjøp. Du skal sende produktet til: Trykkpressa, Von Øtkens vei 5C, 1434 Ås, Norge. Du er ansvarlig for å betale for dine egne fraktkostnader for retur av varer. Fraktkostnadene refunderes ikke. Hvis du mottar en refusjon, vil kostnadene for returfrakt bli trukket fra tilbakebetalingen. Hvor lang tid det tar før produktet du bytter til ankommer avhenger av bosted.

Vi anbefaler deg å sende pakken med sporing eller forsikring. Vi kan ikke garantere for mottak av returvaren.

 

12. Undersøkelse av varen

Når kjøperen mottar varen, anbefales det at han eller hun i rimelig utstrekning undersøker om den er i samsvar med bestillingen, om den har blitt skadet under transporten eller om den ellers har mangler.

Hvis varen ikke samsvarer med bestillingen eller har mangler, må kjøperen melde fra til selgeren ved reklamasjon jf. kontraktens punkt 13. Legg merke til at produktet kan avvike noe i forhold til bildet på nettsiden (minimalt), da det håndlages.

 

13. Reklamasjon ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse

Dersom det foreligger en mangel ved varen, må kjøperen innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen.

Fristen kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må likevel skje senest to år etter at kjøperen overtok varen.

Ved forsinkelse må krav rettes selger innen rimelig tid etter at leveringstiden er kommet og varen ikke er levert.

Dersom varen er betalt med kredittkort, kan kjøperen også velge å reklamere og sende krav direkte til kredittyter (kredittkortselskapet).

Meldingen til selgeren eller kredittyter bør være skriftlig (e-post eller brev).

 

14. Kjøperens rettigheter ved forsinkelse

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og kreve erstatning fra selgeren. Legg merke til selgers oppgitte produksjonstid på nettsiden, under "Om oss". Postens levering kommer i tillegg til dette.

Oppfyllelse: Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, kan kjøperen fastholde kjøpet og sette en rimelig tileggsfrist for oppfyllelse fra selgeren. Kjøperen kan likevel ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.

Heving: Kjøperen kan heve avtalen med selgeren dersom forsinkelsen er vesentlig eller hvis selgeren ikke leverer varen innen den tilleggsfristen for oppfyllelse som kjøperen har fastsatt. Kjøperen kan likevel ikke heve avtalen mens tilleggsfristen løper, med mindre selgeren har sagt at han eller hun ikke vil oppfylle innen fristen.

Erstatning: Kjøperen kan videre kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelsen fra selgerens side jf. forbrukerkjøpslovens § 24.

Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf. denne kontraktens punkt 13.

 

15. Kjøperens rettigheter ved mangel

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og erstatning fra selgeren.

Retting eller omlevering: Dersom varen har en mangel, kan kjøperen kreve at selgeren retter mangelen eller omleverer tilsvarende vare. Selgeren kan motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Selgeren skal foreta rettingen eller omleveringen innen rimelig tid. Retting eller omlevering skal foretas uten kostnad for kjøperen, uten risiko for at kjøperen ikke får dekket sine utlegg og uten vesentlig ulempe for kjøperen. Selgeren kan ikke foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere forsøk er rimelig.

Selv om kjøperen verken krever retting eller omlevering, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering, kan kjøperen ikke kreve prisavslag eller heving.

Prisavslag: Dersom mangelen ikke rettes eller omleveres, kan kjøperen kreve forholdsmessig prisavslag.

Heving: I stedet for prisavslag kan kjøperen heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

Erstatning: Kjøperen kan også kreve erstatning for økonomisk tap han eller hun lider som følge av at varen har en mangel jf. forbrukerkjøpslovens § 33.

Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf denne kontraktens punkt 11. Reglene om reklamasjon gjelder i tillegg til, og uavhengig av, reglene om angrerett og eventuelle garantier stilt av selger.

 

16. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt erstatning fra kjøperen. Selgeren kan også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og gebyr ved ikke- forskuddsbetalte uavhentede varer.

Oppfyllelse: Dersom kjøperen ikke betaler, kan selgeren fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen (oppfyllelse). Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving: Ved vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøper, kan selgeren heve avtalen. Selgeren kan likevel ikke heve etter at kjøpesummen er betalt.

Selgeren kan også heve kjøpet dersom kjøperen ikke betaler innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse som selgeren har fastsatt. Selgeren kan likevel ikke heve mens tilleggsfristen løper, med mindre kjøperen har sagt at han eller hun ikke vil betale.

Erstatning: Selgeren kan kreve erstatning fra kjøperen for økonomisk tap han eller hun lider som følge av kontraktsbrudd fra kjøperens side jf. forbrukerkjøpslovens §46.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr: Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selgeren kreve renter av kjøpesummen etter lov om renter ved forsinket betaling.(9) Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso, og kjøperen kan da bli holdt ansvarlig for gebyrer etter lov om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav.

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer: Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selgeren belaste kjøper med et gebyr på kr 250,-  + frakt tur/retur. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.

 

17. Personopplysninger

Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Personopplysningene til kjøper under 15 år kan ikke innhentes med mindre selgeren har samtykke fra foreldre eller foresatte. Kjøperens personopplysninger skal kun utleveres til andre hvis det er nødvendig for at selgeren skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.

Selgeren kan kun innhente kjøperens personnummer dersom det er saklig behov for sikker identifisering og slik innhenting er nødvendig.

Hvis selgeren vil benytte kjøperens personopplysninger til andre formål, for eksempel til å sende kjøperen reklame eller informasjon ut over det som er nødvendig for å få gjennomført avtalen, må selgeren innhente kjøperens samtykke ved avtaleinngåelsen. Selgeren må gi kjøperen informasjon om hva personopplysningene skal brukes til og om hvem som skal bruke personopplysningene. Kjøperens samtykke må være frivillig og avgis ved en aktiv handling, for eksempel ved avkrysning.

Kjøperen skal enkelt kunne kontakte selgeren, for eksempel pr telefon eller e-post dersom han eller hun har spørsmål om selgerens bruk av personopplysninger eller hvis han eller hun ønsker at selgeren sletter eller endrer personopplysningene.

Når du kjøper noe fra vår butikk vil vi samle inn opplysninger fra deg som ledd i kjøpsprosessen, dette inkluderer navn, adresse og e-postadresse. Når du ser på varene i butikken får vi automatisk IP-adressen til datamaskinen din. Dette gir oss informasjon om nettleser og operativsystem.

Når du opplyser personlige opplysninger for å gjennomføre en handel, bekrefte kredittkort, bestille varer, avtale levering eller returnere et kjøp, tar vi deg for gitt at du gir ditt samtykke til at vi samler inn og bruker disse opplysningene utelukkende til det oppgitte formålet.

Hvis vi ber om personlige opplysninger til andre formål som f.eks. markedsføring, vil vi enten be deg direkte om ditt uttrykkelige samtykke, eller gi deg muligheten til å takke nei. Hvis du etter at du har gitt ditt samtykke endrer mening, kan du når som helst trekke tilbake samtykket som gir oss rett til å kontakte deg for fortsatt innsamling, bruk eller deling av opplysninger, ved å kontakte oss på webshop@trykkpressa.no eller skrive til oss på: Trykkpressa, Von Øtkens vei 5C, 1434 Ås, Norge.

Vi kan dele dine personlige opplysninger hvis vi blir pålagt dette gjennom lov eller hvis du bryter våre vilkår for bruk.

Vår butikk befinner seg hos One.com. Dette selskapet leverer e-handelsplattformen som vi bruker til å selge våre produkter og tjenester. Dine opplysninger blir lagret gjennom One.coms datalagring, databaser og One.coms nettbutikk-applikasjon. One.com lagrer opplysningene dine på en sikker server bak en brannmur.

Generelt sett vil tredjepartstjenester benyttet av oss bare samle inn, bruke og dele opplysningene dine i den grad det er nødvendig for at de skal kunne levere sine tjenester til oss.

Visse tredjeparts tjenesteleverandører, som for eksempel betalingsløsninger og andre tjenester som behandler transaskjoner, har imidlertid sine egne retningslinjer i forhold til den informasjonen vi er pålagt å gi til dem for dine kjøpsrelaterte transaksjoner. For disse leverandørene, anbefaler vi at du leser deres retningslinjer, slik at du har oversikt over på hvilken måte dine personlige opplysninger vil bli håndtert av disse leverandørene.

Det er særlig viktig at du legger merke til at enkelte leverandører kan være lokalisert i eller ha anlegg i andre jurisdiksjoner enn du eller vi. Dette betyr at hvis du velger å gå videre med en transaksjon som involverer tjenestene til en tredjepart, kan opplysningene dine bli underlagt lovene i jurisdiksjonen(e) hvor tjenesteleverandøren eller leverandørens anlegg er lokalisert. Når du forlater vår nettbutikk eller blir omdirigert til en ekstern nettside eller applikasjon, er du ikke lenger underlagt denne personvernpolitikk eller vårt nettsteds vilkår for bruk.

For å beskytte dine personlige opplysninger, tar vi rimelige forholdsregler og følger bransjens beste praksis for å sikre oss mot at data går tapt, blir misbrukt, utsatt for uautorisert tilgang, endret eller ødelagt. Hvis du gir oss din kredittkortinformasjon, blir informasjonen kryptert ved hjelp av Secure Socket Layer-teknologi (SSL) og lagret med AES-256-kryptering.

 

18. Konfliktløsning

Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Kjøperen kan ta kontakt med Forbrukerrådet for å få bistand i en eventuell tvist med selger. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet fremmer tvisten for Forbrukertvistutvalget. Vedtak av Forbrukertvistutvalget er rettskraftig fire uker etter forkynning. Før vedtaket er rettskraftig, kan partene, ved innsendelse av stevning til Forbrukertvistutvalget, bringe vedtaket inn for tingretten.

 

19. Endringer i disse vilkår for bruk
Vi forbeholder oss retten til å endre våre vilkår for bruk etter eget skjønn. Vi anbefaler derfor at du ser over vilkårene jevnlig.

Endringer og klargjøringer trer i kraft umiddelbart etter at de er lagt ut på nettstedet.

Hvis vi foretar vesentlige endringer i disse retningslinjene, vil vi varsle deg om oppdateringen her, slik at du er klar over hvilke opplysninger vi samler inn, hvordan vi bruker dem og under hvilke omstendigheter, om noen, vi bruker og/eller utlevere den.

Hvis butikken blir kjøpt eller slår seg sammen med en annen butikk kan opplysningene bli overført til de nye eierne, slik at vi kan fortsette å selge deg varer.